2. Dodavatelský proces

Někdy se můžeme setkat s pojmem “dodavatelský řetězec”, který zahrnuje proces výrobku od dodavatelů až k samotnému zákazníkovi. Největší odborníci na logistiku by nám řekli, že dodavatelský řetězec začíná už při získávání materiálů, ze kterých se produkty vyrábějí, ale to pro nás není až zas tak podstatné.

Pro naše účely není důležité řešit dodavatelský řetězec do takových podrobností. Pro nás jsou v řetězci důležité tři základní subjekty: výrobce, velkoobchodník, maloobchodník. Pojďme se na ně podívat:

Výrobce

vyrábí produkty, které jen zřídka prodává rovnou široké veřejnosti. Ve většině případů prodává maloobchodníkům nebo velkoobchodníkům.

Nejlevnějším způsobem je nakupovat výrobky přímo od výrobce, pokud je chceme přeprodávat. Je zde ale problém, že výrobci mají často stanovené určité minimální množství, které musíme objednat. Navíc musíme mít sklad, kde budeme výrobky skladovat. Především z důvodu minimálního objednacího množství je někdy lepší nakupovat od velkoobchodu.

Velkoobchodník

velkoobchodník nakupuje produkty ve velkém od výrobce, drobně je pozmění a poté je prodává maloobchodníkům, aby je mohli přeprodat široké veřejnosti. Pokud i velkoobchod má určité minimum na odebírané výrobky, tak je často mnohem nižší než u výrobce.

Velkoobchodníci často nakupují produkty od velkého počtu výrobců a zpravidla tvoří jeden ucelený sortiment. Většina jejich činností je zaměřena v oblasti velkoobchodní a jen zřídka prodává velkoobchod rovnou široké veřejnosti.

Maloobchodník

Maloobchodník je každý, kdo prodává výrobky přímo široké veřejnosti.

Dropshipping je služba, ne role v dodavatelském řetězci

Možná jste si všimli, že dropshippingový eshop není součástí dodavatelského řetězce. Proč? Protože ani výrobce, velkoobchodník ani maloobchodník nemohou vystupovat jako dropshippingové e-shopy.

Široká nabídka produktů

Běžné eshopy jsou často limitovány v šíři produktů. Může to být způsobené například nedostatečnými skladovacími prostory nebo nutností nakupovat produkty na sklad a s tím spojený nedostatek peněz na nákup širšího sortimentu. U dropshippingu tato nevýhoda neexistuje. Natáhnete si do eshopu celý sortiment velkoobchodu. Vše rychle a pohodlně pomocí pár kliknutí. Máte tak na svém eshopu k dispozici širokou nabídku produktů, kterou nabídnete zákazníkům.

Proto, že někdo bude vystupovat jako dropshippingový eshop, tak to ještě neznamená, že dostane velkoobchodní ceny. Pouze to znamená, že firma přepošle vašim jménem výrobky zákazníkovi. Abyste dostali nejlepší ceny, tak je zapotřebí obchodovat přímo s legitimními velkoobchodníky nebo výrobci a to dodavatelé na Dropareal.cz skutečně jsou.


Dropshipping v akci: Objednávkový proces

Když už nyní víme, které subjekty se účastní dodavatelského procesu, tak se nyní můžeme podívat na objednávkový proces. Budeme předpokládat, že si na Dropareal.cz založíte obchod s doplňky pro mobilní telefony s názvem vseprotelefon.com. Váš eshop bude vše nakupovat přímo od velkoobchodu prodejce.com.

Zde je ukázka, jak může objednávkový proces vypadat:

Krok č. 1 - konečný zákazník objedná na vseprotelefon.com

Konečný zákazník, pan Novák, si chce objednat pouzdro na svůj mobilní telefon. Udělá objednávku na vseprotelefon.com. Objednávka dorazí emailem vám, dropshippingovému eshopu (velkoobchodu) a také pochopitelně bude odeslán potvrzující email zákazníkovi. Budeme předpokládat, že konečný zákazník zaplatil svůj nový obal na telefon bankovním převodem.

Krok č. 2 - velkoobchodník obdrží informaci o objednávce

Velkoobchod prodejce.com obdrží informaci o objednávce pomocí emailu, který je automaticky odeslán z administrace dropshippingového eshopu. Velkoobchod přijme objednávku a začne ji vyřizovat.

Pokud konečný zákazník zaplatil přímo na bankovní účet, tak číslo účtu je velkoobchodníka. Ten vyčkává, až dorazí peníze, aby mohl objednávku odeslat.

Říká se, že moderní dropshippingové systémy mají přímé napojení na velkoobchodní partnery a zajišťují automatickou komunikaci. Produkty jsou automaticky aktualizovány podle toho, co má velkoobchod na skladě a emaily o objednávkách jsou automaticky přeposílány i velkoobchodníkovi. Přesně takovým moderním systémem je Dropareal.cz.

Krok č. 3 - velkoobchodník odesílá objednávku

Pokud velkoobchodník obdržel platbu za objednávku, tak ji může rovnou odeslat. Velkoobchodník se postará o zabalení celé objednávky a odesílá ji rovnou konečnému zákazníkovi.

Objednávku sice odesílá velkoobchodník, ale nejčastěji je na obalu uvedené jméno a adresa dropshippingového eshopu.

Možná se to nezdá, ale vyřízení objednávky na straně velkoobchodníka je velice rychlé. Většina dodavatelů je schopná vyřídit a odeslat objednávku během pár hodin.

Krok č. 4 - dokončení celého procesu objednávky

Nyní je objednávka úspěšně u konečného zákazníka a vše je vyřízené. Zisk vašeho eshopu vseprotelefon.com je rozdíl mezi hodnotou produktů v objednávce a hodnotou produktů, které eviduje velkoobchodní dodavatel prodejce.com.

Dropshippingový eshop je prakticky neviditelný

I když má velkoobchodní dropshippingový eshop velice důležitou funkci v procesu objednávky, tak pro konečného zákazníka je neviditelný. Konečný zákazník o něm vůbec neví, protože na objednávce je jméno a další údaje samotného eshopu, kde konečný zákazník nakoupil.

Pokud bude mít zákazník s objednávkou problém (např. obdrží špatný typ obalu na telefon), tak bude kontaktovat majitele eshopu - tedy vás. Vy jen přepošlete problém dropshippingovému velkoobchodníkovi.